Select language

søndag den 25. marts 2012

Spiseligt sukkerbillede

I januar 2012 anskaffede jeg mig en printer, som kunne printe sukkerbilleder. Dernæst indkøb af spiselige farver og papir og så var jeg parat til at printe sukkerbilleder. Det har været helt gevaldigt.

Når man anskaffer sig en sådan printer, så skal man selvfølgelig endelig huske på, at man i så fald kun kan anvende printeren til sukkerbilleder. Man må ikke lige pludselig smække nogle almindelige farvepatroner i og så bagefter tro, at man så igen kan anvende de spiselige farvepatroner og udskrive sukkerbilleder. Den går ikke.

Et sukkerbillede er et fuldt ud spiseligt billede, som kan lægges på en kage som pynt. Der er mange forskellige slags lige fra rispapir til fint frosting sheets. Jeg selv bruger et sukkerpapir, som hedder Dekor Plus papir. Det er meget fint og tyndt og man har ikke følelsen af at gnaske i en oblat og så både dufter og smager det også godt.

Når kagen er bagt, kan billedet lægges direkte på kagen eller ovenpå på f.eks. marcipan, fondant eller smørcreme (buttercream frosting). Vil ikke anbefale at lægge det på flødeskum, da billedet opløses meget hurtigt, men man kan jo altid pynte med flødeskum rundt om billedet.

Pensel/dup meget meget lidt vand på det område, hvor billedet skal lægges på. Pas godt på at du ikke får vand på billedet foran, da farven opløses....det er jo sukker. Med meget tørre og ikke mindst rene hænder, piller du plastikbagsiden af billedet af og lægger det dernæst på kagen. Glat det forsigtig på plads. Billedet kan sagtens blive lagt på kagen dagen i forvejen, inden den skal spises og så i køleskab. HVIS der skulle være en lille luftboble, så tag en ren nål og prik forsigtig hul. Det vil ikke kunne ses.
Sukkerbillede med køer

Pynt: spiselige rejselogoer
 
Pynt: Buttercream frosting og figurer lavet af fondant

Pynt: Buttercream frosting

 Pynt: Buttercream frosting/smørcreme

Pynt: Buttercream frosting/smørcreme
 
Pynt: Flødeskum og guld glimmer. Sukkerbilledet er lagt på en is
 

25 kommentarer:

  1. Du kunne vel ikke forTælle hvad det er for en printer du har købt.

    Hilsen Maria

    P.s super flotte kager du laver

    SvarSlet
  2. Hej Maria

    Tak skal du have :-). Jo, det kan jeg da. Det er en Canon IP3600 printer, som SuperBrugsen ofte har på tilbud. Kan vist nok også skaffes på coop.dk el. sådan noget lignende. Spiselige farvepatroner og sukkerpapir har jeg købt på nettet i Tyskland.

    SvarSlet
    Svar
    1. kan det bruge en anden type print? eller er det kun ip3600?

      Slet
  3. Hejsa. Håber du har lyst til at hjælpe mig. Har købt den samme printer som dig og fondant papir.. Men mit spørgsmål er hvilket program skal jeg bruge for at kunne lave runde billeder som dig og til cup cakes? Og henter du bare fx dit cars billed fra billeder du finder på nettet. Håber du vil svare på det :-)

    Mvh Monica

    SvarSlet
  4. Hej

    Tillykke med købet :-). Jeg har downloadet et gratis fotoprogram, som hedder PhotoScape. Jeg har instal. det, så det er på dansk. Det er ikke så avanceret som photoshop, som jeg nu aldrig har lært at bruge, men det kan nu rigtig mange ting. Så det program bruger jeg, når jeg skal lave et billede rund m.m. Jeg ved dog, at rigtig mange andre bruger Word og er ganske tilfredse med det.

    Hvis du har en profil på Facebook, så tilmeld dig endelig gruppen "kagetosset...... alt om kageprintere. Der er der rigtig mange af de andre, som også har en kageprinter og som bruger Word, der vil kunne give dig råd og vejledning.

    Ja, jeg henter logo billederne på nettet. Det eneste er med sådanne nogle billeder på nettet, er, at de er blevet komprimeret i billedstørrelse for ikke at fylde så meget, men det går desværre også lidt ud over kvaliteten, når man printer biledet ud. Farverne kan ikke helt føle med, men med tanke på, at det til en kage, så synes jeg nu nok, at det dog er ok.

    Held og lykke med det hele.

    Hilsen Kagetrolden

    SvarSlet
  5. Hejsa jeg ville høre, hvor henne i tyskland køber du papiret og blækken?

    SvarSlet
  6. Hej Trine

    Jeg køber mit papir her ved denne internet butik, hvor du får 25 blade dekorpapier plus til en pris af 18,40 euro:
    http://zuckerpapier24.de/Edible-Paper/Decor-Paper-Plus:::1_6.html?XTCsid=32b6f814c65d60e75849f786a47c7ae4

    Jeg kan se, at jeg er kommet til i et tidligere indlæg at have skrevet, at jeg også har købt mine farver m.m. i Tyskland. Det er ikke sandt. Der har jeg, som mange af de andre, der bruger sin IP3600 printer til sukkerbilleder, købt mine farver m.m. på ebay.uk: http://stores.ebay.co.uk/Signal-Inkjet-Supplies/_i.html?_nkw=cartridges+ip3600&submit=Search&_sid=174791149

    Hvis du har en Canon IP3600, kan du enten vælge tilbuddet helt til højre el. venstre under linket. I tilbuddet til venstre får du en ekstra flaske med sort farve og 25 styks rispapir. Rispapiret er ikke noget værd...som at gnaske en oblat, men idet du har en lille og stor farvepatron i printeren, som begge bruger sort farve, så bruger du mere sort farve end af de andre farver. Der kan det være en fordel at få tilsendt 2 flasker af farven sort. Prisen er lidt mindre, hvis du kun vælger at få 4 flasker og ikke noget rispapir (tilbuddet til højre).

    Hilsen Kagetrolden

    SvarSlet
  7. Hej Kagetrolden :)

    Jeg vil selv købe en printer - men kan ikke få fat i ip3600 så det bliver nok ip4950 i stedet.
    Nå men jeg skal høre om du måske ved om det er lige meget om man køber den bestemte blæk til den f.eks. nr. 525 - eller om man bare kan købe en blæk som passer til canon?

    Jeg håber du forstår hvad jeg mener :

    vh. Mia

    SvarSlet
  8. Hej Mia

    Jeg er lidt usikker på dit spørgsmål. Vil du bruge printeren til at printe sukkerbilleder? I så fald kan jeg i den forbindelse fortælle, at du først skal finde ud af, hvilke spiselige farvepatroner du kan få til de forskellige printere, der er på markedet. Du kan f.eks. gå ind på denne hjemmeside, hvor jeg køber mit sukkerpapir, og her finder du en liste over de farvepatroner de på denne side har med spiseligt blæk: http://zuckerpapier24.de/Edible-Ink-Cartridges:::3.html?XTCsid=c394c6ba7e53f1c26c4c253d8bd449e5

    Jeg ved dog i al almindelighed, at man kun kan indsætte patroner, som passer til en bestemt printer. Den vil ikke tilpasse sig andre patroner, som er beregnet til et andet printer mærke.

    Vh. Kagetrolden

    SvarSlet
  9. Jeg har søgt og søgt nu og jeg tror at jeg er kommet frem til at min egen Epson px720wd kan lave sukkerbilleder hvis jeg kommer spiselige patroner i. Men hvis man allerede har brugt den til alm print, så kan der vel sidde gammel blæk i som rammer det spiselige, kan der ikke?

    SvarSlet
  10. Hej Elisabeth

    Jeg har endnu ikke set, at man kan købe patroner med spiselig farve i til en Epson printer, men hvis du har fundet nogen, så er det kun godt.

    Dog kan du ikke bruge en printer, hvor du allerede én gang har printet noget ud med alm. blækpatroner. Det er noget giftig stads og du risikere at forgifte folk, da der altid vil være rester tilbage i printeren.

    Vh. Kagetrolden

    SvarSlet
  11. jeg vil spørge om du tager imod bestillinger af sukkerbilleder...???

    SvarSlet
  12. hejsa

    dine kager er flotte jeg kunne godt tænke mig at høre om du laver sukker billeder på bestilling????

    mvh karina

    SvarSlet
  13. Hej Karina

    Tak skal du have. Nej, jeg laver kun lidt bestillinger til mine kolleger og lige for tiden slet ikke, da jeg først skal have købt mig selv en ny printer.

    Vh. Kagetrolden

    SvarSlet
  14. kan det købe en anden type print end ip3600?

    SvarSlet
  15. Hej
    Mener du printer? Ja, det kan du godt. Tror heller ikke, at man kan få en IP3600 mere. Her på denne tyske hjemmeside, kan du se ved at kigge i rullegardinet, hvilke printer man kan få spiselige farvepatroner til: http://www.zuckerpapier24.de/Edible-Ink-Cartridges:::3.html

    Mvh. Kagetrolden

    SvarSlet
  16. Hej
    Jeg har nu endelig fået installeret min ip3600 og patroner og har alt klar - men den vil ikke printe ud - er der noget jeg skal være særlig opmærksom på? Jeg har forsøgt både at sætte papiret øverst og i bakken - men det vil ikke printe, den siger der ikke er papir i? Skal der være alm. papir i bakken, når jeg sætter i fotobakken - og der sætter jeg med plastiksiden ned mod printer og sukkersiden udaf? Åh håber du kan hjælpe hurtigt, troede det var ligetil og skal bruge det i morgen...
    Tak tak tak
    Kh. Christina

    SvarSlet
  17. Hej. Ja, det er jo desværre nok for sent nu med svaret, men jeg håber du har fået hjælp andet steds fra. Jeg kan dog huske fra manualen, da jeg havde en IP3600, at der stod, at der skulle være flere stykker papir i bakken. Det er derfor altid en god ide, at have alm. papir bag ved sukkerpapiret. Jeg printede altid fra den bageste bakke og havde bagsiden (med plastik) ind mod de andre stykker papir, altså væk fra printeren.

    Mvh. Kagetrolden

    SvarSlet
  18. hvad giver du i porto, når du køber papir og farvepatroner??

    SvarSlet
  19. Hej Kagetrold, mange tak for de fine tips - meget værdiful for en amatør som mig :) Jeg har købt en brugt IP3600 og lige bestilt sukkerpapir i tyskland som beskrevet i denne tråd. Jeg har også downloadet Photoscape men kan ikke få den til at lave runde billeder :( Hvordan dælen gør man det ? Mvh Peter

    SvarSlet
  20. Hej

    Glad for at hjælpe :-). Du finder den runde beskæring under Rediger og dernæst "beskær", hvor du skal afkrydse feltet med "rund beskæring", så får du runde billeder.

    SvarSlet
  21. Hej med dig
    Jeg vil høre om jeg kunne være så heldig at du kan hjælpe mig med at lave et fotoprint på sukkerpapir til min mor og fars bryllupsdag her på lørdag. Har fundet ud af jeg er i sidste øjeblik og kan ikke finde nogen her i Ringsted der kan gøre det. Jeg betaler selvfølgelig for det.
    min email er dorthe_f@hotmail.com
    jeg håber meget du vil svare mig.

    mange hilsner
    Dorthe

    SvarSlet
  22. Hej, ej er ked af, at jeg først ser dit indlæg nu og ikke har svaret dig tidligere. Havde dog ikke mulighed for at hjælpe med et sukkerprint. Håber meget at du fandt en anden.

    Mvh. Kagetrolden

    SvarSlet
  23. Hej.
    ved du om der er Nogle regler for hvis man vil sælge det til andre? tænker sådan med egenkontrol eller andre regler man skal Følge ?

    SvarSlet
  24. Hej

    Nej, det ved jeg desværre ikke.

    SvarSlet