Select language

tirsdag den 27. marts 2012

Citruskage

Påsken er lige om hjørnet og selvfølgelig skal der en påskekage til. Så den stod på bagning i søndags, da jeg ikke får så meget tid senere på ugen.

En citruskage er et godt valg til en påske "skære" kage både hvad angår farven og smagen. Det er absolut også en af mine ynglings kager, da den simpelthen bare smager så godt. Der er masser af sødme og friskhed i kagen, men samtidig kan man også smage citrussaften. 

 
Opskriften kommer her: 

Saft og skal af
  • 2 x limes
  • 2 x appelsiner
  • 2 x citroner

Den oprindelige opskrift lød kun på 1 stk. af hver citrus frugt, men jeg kan nu godt lide, at der godt med saft, så jeg har dobbelt op. Dog hvis jeg laver dobbeltportion af opskriften, så beholder jeg antallet af frugterne.  
  • 75 g. mandler (med eller uden skal)
  • 4 æggehvider
  • 250 g. sukker
  • 75 g. kokosmel
  • 250 g. blødt smør
  • 4 æggeblommer
  • 125 g. hvedemel
  • 25 g. kartoffelmel
  • 1 tsk. bagepulver
Opskriften passer til en springform på 24 cm, hvor højden vel er ca. 3-4 cm.

 
Riv skallen af alle citrusfrugterne, og pres saften fra. Hak mandlerne meget fint, men dog med lidt "bid" i.





Pisk æggehviderne næsten stive, tilsæt 1/3 af sukkeret, og pisk dem helt stive. Bland herefter forsigtig skallen af citrusfrugterne, kokosmelet og de fint hakkede mandler sammen med hviderne. Stil skålen til side.
  


I en ny skål røres smørret helt lyst med resten af sukkeret.


  
 Tilsæt æggeblommer og rør godt igennem.

  
 Bland de to slags mel og bagepulver sammen, 

og sigt det ned i smørmassen for at undgå klumper.

   Vend herefter æggehvide massen ned i smørmassen med store luftige tag. Brug gerne en stor metalske, men sørg for at alt er godt blandet sammen.

Fordel dejen i den velsmurte, sukkerdryssede form. Bag kagen i en forvarmet ovn ved 180 grader (alm.) i ca. 50 min. På midterste rille til den er fint gylden og gennembagt. Prøv at teste med en nål.

Uha, det dufter godt :-)

Løsn den varme kage fra formen. Stil den på en rist over en bradepande og prik en masse små huller med en kødnål/tandstik eller lignende. Dryp dernæst al citrussaften over den varme kage lidt efter lidt. Du skal ikke være bange for, at den bliver for våd. Afkøl helt. 
 
Lav en enkel glasur af 250 g. flormelis og saft af 1 citron og hæld den på den helt afkølet kage. Lad glasuren glide lidt ned af siderne og pynt efter eget valg.
 
 
 Hvis kagen skal fryses ned, så vil jeg anbefale, at man først drypper saften over kagen, når den skal bruges, da den ellers bliver al for våd, når den tøs op igen. I så fald varmer jeg saften lidt op først, før jeg hælder det på kagen.
 

I 2012:

Og nej, DET er ikke et sværd :-)


Her har jeg lavet 3 dobbeltportion, så jeg har nok til de 2 kager, som jeg planlægger at lave her i weekenden. Til den ene kage skal jeg bruge 2 bunde og til den anden 3 bunde. Lige nu er bundene frosset ned. Forinden blev de dog hver pakket godt ind i film.

Obs. mht. antal af citrus frugter til en 3 dobbeltportion, så er det rigeligt med 5 appelsiner, limes og citroner.

Hvis man nu gerne vil lave kagen som en lagkage med enten 2 eller 3 lag, så kan man lave citronfromage som et fyld og/eller hvid toblerone creme som et andet fyld. Det er som englene synger, når man tager det første bid. Husk i så fald at lave 1½ portion af dejen og efter min erfaring, så er det bedre at bage en bund ad gangen i ca. 30-40 min.
 
Kig med i næste uge og se hvordan de 2 påskekager kom til at se ud.

 

I 2016:

Jeg har brugt opskriften til citruskagen til at lave 2 bunde til denne påskekage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar