Select language

mandag den 16. november 2015

Æblekage med maple (ahorn sirup) frosting og flødecreme

En æblekage hører gerne til om efteråret. Måske har man endda selv været ude og plukke æblerne i ens egen have eller købt dem ved en frugtplantage. Det leder tankerne hen til min "barndoms" frugtplantage, som dengang var ejet af min venindes far og nu hendes bror.

Der gik næsten ikke en dag, hvor vi løb "op i marken" og hvis vi var virkelig heldige, fik vi et lift på ladet af en traktor. Hvor vi guffede, når der var sæson for kirsebær, æbler, pærer og blommer.

Da vi blev lidt ældre fik vi begge hest og så fortsatte turene på hesteryg, så kunne man også nå den bedste frugt lidt højere oppe :-).

Jeg kommer stadigvæk i ny og næ og hilser på.

De æbler, som jeg har brugt til kagen, er dog ikke fra Hestehavegaard Frugtplantage i Sønderborg, men fra en kollegas æbletræ i haven, da plantagen ligger lidt langt væk fra København.

Kagen til mine kolleger består af en bund af denne lækre amerikanske æblekage samt en mandelbund med fyld af madeira flødecreme og makroner, dekoreret med en skøn maple (ahorn sirup) frosting. Pyntet med marcipanlåg og æbler og lidt guldstøv.

Det skal siges, at jeg tilføjede ca. 7 dl. flormelis til opskriften på maple (ahorn sirup) frostingen, da den ellers blev alt for flydende til at tylle op med.

Total skøn kage og smagsvarianterne passede perfekt sammen.

 
Brugte en nellike til stilk og blomst i bunden af æblet
Marcipan æbler
Marcipanæbler

Min skønne kollega Jette
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar