Select language

torsdag den 20. juli 2017

Fudgy oatmeal bars (Karameliseret havregryns stykker)

Namme Nam! Siger jeg bare. Hvor er de gode og måske også en smule sunde, da der nu er havregryn i 😂.

For ikke så lang tid siden, så jeg én på FB, som søgte efter en opskrift på fudgy oatmeal bars. Da blev jeg nysgerrig og gav mig til at kigge på alle de opskrifter, som findes på nettet. Jeg fandt ingen danske opskrifter, men faldt så over en amerikansk opskrift, som jeg synes, at jeg med held har fået oversat til dansk, som der kom disse fantastiske havregryns stykker ud af.

De kan fint laves dagen i forvejen, hvor de skal spises. Bare kom dem i en frysepose og lad dem stå på køkkenbordet og så ellers tag dem med på picnic eller på turen ned igennem europa. Kollegaerne kunne nu også godt lide dem :-).


Ingredienser

Cookie:
  • 225g. blødt smør
  • 440g.  lys muscovadosukker
  • 2 store æg
  • 2 tsk. vanilje essens
  • ca. 0,8 dl. mælk
  • 340g. mel
  • 255g. havregryn
  • 1 tsk. natron
  • 1 tsk. salt
Fudge:
  • 1 dåse (397g.) kondenseret mælk
  • 350g. hakket mælkechokolade
  • 75g. smør
  • 1 tsk. vanilje essens
Fremgangsmåde 
  • Forvarm ovnen til 175C. og smør en firkantet form på ca. 23x33. Min var nogle cm mindre og det er også ok.
  • I en skål bland smør, rørsukker og æg godt sammen. Tilføj vanilje essens og mælk og rør igen.
  • I en anden skål bland mel, havregryn, natron og salt sammen. Bland dernæst de tørre ingredienser sammen med de våde ingredienser.
  • Spred ca. 2/3 af dejen i formen. Kom godt ud i hjørnene. Sæt til side.
  • Put alle ingredienserne for ”the fudge” i en lille gryde og rør, indtil alt er smeltet sammen. Pas på det ikke brænder på. Hæld massen dernæst over dejen i formen. Det gør ikke noget at den er varm.
  • Drop skefulde af den resterende dej over toppen af ”the fudge”. Det vil måske ikke dække helt, men det gør ikke noget.

  • Sæt formen i ovnen og bag i 25 min. Hvis toppen begynder at se lidt mørk ud efter ca. 15 min., da læg stanniol henover.


  • Lad kagen køle helt af, før den skæres i firkantede stykker.


    Kilde: http://www.highheelsandgrills.com/deep-dish-fudgy-oatmeal-bars/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar