Select language

lørdag den 3. oktober 2015

Amerikanske kanelsnegle

Super fantastiske kanelsnegle

I min tid i USA, Oklahoma kan jeg huske en dame i omkredsen, som hed Sally. Udover navnet Sally, så kan jeg huske hendes absolutte fantastiske kanelsnegle "cinnamon rolls". De var simpelthen så skønne og velsmagende for ikke at sige KÆMPESTORE og kan slet slet ikke sammenlignes med onsdagssneglene nede fra bageren.
Denne opskrift på kanelsnegle giver en ganske god version af Sallys "cinnamon rolls", sådan som jeg kan huske dem :-).
 
Amerikansk opskrift oversat:
 
Ingredienser
  • 2½ dl. mælk (opvarmet i mikroovn i ca. 1-1½ min.)
  • 3/4 dl. lunt vand (43 C.)
  • 1 tsk. vanilje essens
  • 113 g. blødt smør
  • 2 æg (stuetemperatur og let sammenpisket)
  • ½ tsk. salt
  • 100 g. sukker
  • 675 g. mel
  • 3 tsk. tørgær (blandet sammen med melet)
Kanel fyld
  • 125 g. blødt smør
  • 225 g. brun farin
  • 4-5 spsk. kanel
I en skål, sigt farin og kanel sammen og stil til side. 
 
Flødeost glasur opskrift længere nede.

Giver ca. 12-13 kanelsnegle

Fremgangsmåde for dejen:
Bland alle ingredienserne sammen i en stor skål eller røremaskine i nævnte rækkefølge (sigt mel og tørgær) og rør alt sammen, indtil du har en blød dej. 
 
Hæld dejen ud på en melet (bord)plade og ælt ca. 10 min., indtil den er blød og elastisk og ikke hænger fast i bordet/hænder. Hvis dejen er for fugtig, da tilføj lidt mere mel. Læg dejen tilbage i skålen og dæk skålen godt til med film og lad dejen hæve indtil dobbelt i størrelse. 
 
Når dejen har fået dobbelt størrelse, hæld den igen ud på en let oliet bordplade. Sørg for at du har masser af plads til at udrulle dejen til en ca. 42x60 cm rektangel.
 
 
Jo, jeg ved godt den nok lige er en anelse større end en 42x60 cm rektangel. Lavede dobbelt portion, så der var nok til alle mine kolleger på arbejdet :-).


Pensel/smør smørret på toppen af den udrullede dej og ......


.... spred dernæst resten af kanelfyldet (farin/kanel) hen over smørret.

 
Spred kanelfyldet ikke helt ud til den øverste kant.

 
Fra den lange ende rul dejen sammen til en lang rulle og forsegl ”sømmen” ved at klemme den øverste kant sammen med resten af dejen lidt sammen. Pas på med ikke at rul dejen for stramt sammen, da det ellers kan resultere i, at midten hæver sig over resten af sneglen mens den bager.

 
Med en skarp kniv skær rullen ud i ca. 12 stykker (5 cm for hver snegl) og læg dem i en bradepande/bageform. Giv dem et let og hurtigt tryk med din håndflade. De ubagte snegle må ikke røre hinanden før hæving.  
 
Køleskab:
På det her tidspunkt, kan man også vælge at dække sneglene til med film og stille dem i køleskab natten over og så bage dem den næste dag. De skulle gerne have hævet igennem natten. Tag dem ud af køleskabet 15-20 min. før bagning. (Har afprøvet og det virker fint)
 
Fryser:
Du kan også fryse dem (ca. i en måned). Tag sneglene ud af fryseren og lad dem tø op ca. 10-12 timer på køkkenbordet, før de skal bages. Sæt dem ikke i køleskab. (Har endnu ikke afprøvet)
 
 
Dæk sneglene til og lad dem efterhæve et lunt sted i ca. 45-55 min. Bag sneglene i alm. ovn ved 175 C. i ca. 25-30 min. Hold øje med dem.

 
Tag dem ud af ovnen og lad dem køle lidt ned. Det kan nok ikke undgås, at lidt af fyldet flyder ud under sneglene, men det er ikke så meget.
 
Flødeost glasur:
  • 60 g. flødeost (ikke light)
  • 55 g. blødt smør
  • 110 g. flormelis
  • ½ tsk. vanilje essens
I en skål rør flødeost og smør sammen indtil cremet. Tilføj flormelis og vanilje essens og rør indtil alt er blandet.  

Kanelsnegle
 
Spred glasuren ud over sneglene og pynt evt. med pekannødder (smager fantastisk), der har været ristet i ovn i 1-3 min. på 100 C. Pas på, de brænder let på.

 
Man kan også gå amok og lave dobbelt portion af flødeost glasuren. DET bliver de ikke dårligere af :-). 
Kanelsnegle
 De er også ENORMT gode helt kolde dagen efter.
 
VELBEKOMME! :-)

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar