Select language

fredag den 16. oktober 2015

Æbleroser

I lang tid har jeg på FB set de forskellige lave æbleroser og tænkte lidt på om jeg også skulle prøve. Da jeg skal på ferie, var det jo oplagt at lave dem som feriekage til kollegerne.

Jeg kiggede mig frem til en opskrift, fik købt ind og gik i gang. Mit i udrulningen af den færdigkøbte butterdejsplade slog det mig, at det egentlig var mærkeligt, at det var butterdej man skulle bruge, da butterdej ikke smager af noget, hvorfor ikke bruge mørdej? Skulle måske have nærlæst det der stod på den pågældende hjemmeside, hvor jeg fandt opskriften. Selv med kanel, ekstra sukker og marcipan remonce, så blev de ikke så søde, som jeg havde troet. Mange af mine kolleger kunne nu godt lide dem.

De blev dog lavet færdige og nej, jeg fik ikke taget mange billeder af processen, men jeg kan henvise til den hjemmeside, hvor jeg fandt opskrift og vejledning til hvordan de skal laves.

Tips:

Efter at jeg havde skåret meget tynde skiver af æblerne, hældte jeg kogende vand ud over dem og lod dem stå i 2-3 minutter, så de blev bløde og dermed lettere at rulle sammen.

Lav ikke strimlerne for brede og lange og når du ruller dem sammen, så fugt med vand den nederste del, så de lukker tæt.

Jeg bagte mine i ca. 40-45 min.



Hvis jeg skulle lave dem en anden gang, tror jeg vil prøve med min kanelsnegle dej i stedet for at bruge butterdej. Måske det vil hjælpe på smagen.

Søde at kigge på, er de dog......

 
....og prikken over i'et er lige at sigte lidt flormelis over dem.

Æbleroser


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar