Select language

fredag den 6. januar 2012

Creme brüle is

IS, ja hvad skal jeg sige.... Min mor elsker is og såmænd også resten af familien, men jeg har altid haft et lidt underligt forhold til det. Det giver jo selvfølgelig sig selv, at is er koldt, men det bryder jeg mig faktisk ikke rigtig om. Kommer altid til at fryse. Som barn puttede jeg ofte tallerknen op i mikroovnen og gav den et par sekunder.....så var den knap så kold, meeenn den unode er jeg dog gået bort fra :-)

Én is som jeg dog godt kan finde på at tage et ekstra stykke af, er denne vanilje is, som jeg dog vil referér til som en creme brüle is, da den består af de samme ingredienser som en creme brüle og også smager ligesom. Den er meget lækker!

Creme brüle is

Til 4 pers.

2½ dl. sødmælk
2½ dl. piskefløde
1 vaniljestang, flækket på langs
6 æggeblommer
125 g. sukker

Fremgangsmåde:

Rør mælk og fløde i en gryde, og kom vaniljestangen i. Bring det i kog, tag det fra varmen og lad det stå og afkøle i 10 min.

Pisk æggelommer og sukker sammen med et piskeris (bruger nu selv en elpisker) i en skål ca. 2-3 minutter eller indtil blandingen er lys og tyk. Pisk den lune mælkeblanding i. Skrab vaniljekornene ned i cremen og kassér vaniljestangen.

Skyl gryden og hæld blandingen tilbage. Rør over svag varme, indtil cremen er tyk, ca. 5-10 minutter. Prøv om cremen har den rette konsistens ved at trække fingeren gennem cremen på bagsiden af en træske - hvis der bliver en tydelig linje, er cremen færdig.

Kom cremen i en skål og afkøl den til stuetemperatur. Rør ofte for at afkøle den hurtigt.

Kom cremen i en lav metalholder, dæk overfladen af cremen med film eller bagepapir og frys den ca. 2 timer indtil den er næsten fast. Kom isen i en kold skål og pisk den igennem med en elpisker, kom den tilbage i formen og frys den igen. Gentag dette to gange, før isen fryses endeligt. Dæk overfladen med bagepapir eller film for at forhindre, at der dannes iskrystaller på overfladen.


Før servering sættes isen i køleskabet i 30 minutter for at blødgøre den lidt. Godt tildækket kan isen holde sig op til 1 måned i fryseren.

NB: Man kan også lave denne is i en ismaskine.

Jeg har kun lavet isen i en rund springform - bruger den til min is dessert - hvor jeg ikke har taget den op af fryseren for at piske den igennem. Det tager den ikke skade af og jeg tror, at den smager lige så godt, som hvis den var blevet taget op og pisket igennem, som opskriften anbefaler.

Størrelsen på formen, som jeg bruger, er på 23 cm. Isen bliver ikke særlig høj, men når den lægges ovenpå min mandelbund, får den dog en ganske fin højde.

Kilde: Den store dessertbog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar