Select language

onsdag den 1. februar 2012

Peanut butter silk pie

Mine underboer Jacob og Helene er to utrolige søde mennesker, som altid er hjælpsomme til det ene og det andet. Og der har da også været en del gange, hvor jeg har stået og manglet et æg, nødder, kokosmel osv., og hvor jeg så i en snæver vending har kunnet låne af dem. Det har jeg været glad for, da det absolut ikke er noget mere irriterende, end at skulle hen til købmanden efter det man står og mangler, når man er i fuld gang med at bage.

Nå, men for et stykke tid siden, vinkede Helene mig ind til sig, for jeg skulle da lige smage en vidunderlig ny dessert, som de havde smagt, da de var i USA for et lille stykke tid siden. De havde fået at vide, at den hed ”Peanut butter silk pie”, og som Helene nu selv var gået i gang med at bage.
Nøj, det var som at smage et lille stykke himmerige. Den var utrolig lækker og jeg tænkte ved mig selv, DEN skal jeg da bare prøve at lave.

Jeg fik efterfølgende opskriften fra Helene, som dog er på engelsk, men jeg har efter bedste evne prøvet at oversætte cups og ounces til danske måleenheder,….derfor de noget skæve tal. Om man runder lidt op eller ned, vil jeg dog ikke tro gør noget.

I kan faktisk også se den oprindelige opskrift fra denne hjemmeside.

Peanut butter silk pie

Bund:
Digestives kiks el. lign.
32 g. sukker
76 g. smeltet smør

Chokolade fyld:
200 g. sukker
56 g. bitter chokolade, mindst 70%
1 dl. kondenseret mælk
1 lille spsk. glykosesirup
1 stor spsk. peanut butter

Top fyld:
250 g. flødeost (ikke light)
125 g. peanut butter
115 g. flormelis
1 tsk. vanilje essens
1,3 dl. mælk
5 dl. pisket flødeskum

I en foodprocessor el. lign. blend kiks, sukker og smeltet smør sammen til en fin grynet masse. Klap den dernæst fast i en ca. 22 cm stor tærteform el. lign. og lad den afkøle. Hvis man ønsker en mere sprød bund, kan man bage den i ca. 7 min. på 190 C.

Jeg glemte desværre at måle kiksene af i danske mål. I den oprindelige opskrift står 1  1/4 cups of crackers. Vil dog umiddelbart tro, at det er ca. 4-5 dl. knuste kiks.



I en tykbundet gryde gives sukker, chokolade, kondenseret mælk, glukosesirup et opkog – rør konstant – indtil ”blød kugle stadiet (se nederst)” eller til omkring 112-116 grader på et sukkertermometer. Tag dernæst gryden af varmen og rør peanut butter i massen. Rør et par minutter og hæld fyldet udover tærte bunden. Stil til side og lad afkøle helt.





I en stor skål, rør flødeost med peanut butter, flormelis og mælk. Rør dernæst med en stor metal ske forsigtig den piskede flødeskum i. Dette fyld hældes nu over chokolade fyldet i tærten. Lad afkøle, og gerne overnat før servering.



Kan pyntes, som man ønsker det. 


”Blød kugle stadiet”: Tak en skål og fyld den med kold vand. Tag dernæst en teske chokolade fyld og form med fingrene en lille kugle nede i vandet. Tag kuglen forsigtig op af vandet. Hvis man ikke kan få fyldet til at forme en nogenlunde kugle, skal man fortsætte med opkogningen.

1. prøveforsøg: Mit første forsøg blev ikke helt så vellykket, som Helenes – ikke at den ikke smagte godt, for det gjorde den, men top fyldet blev nu noget flydende. 

I opskriften står ½ cup mælk og når man googler det, så får man flere forslag til, hvor meget det er i dl.

½ cup mælk = 1,4 dl.
½ cup mælk = 1,25 dl


Næste gang vil jeg derfor nok kun bruge 1,3 dl. mælk. Desuden vil jeg piske flødeskummet noget mere og bruge ren flødeost….brugte hvis nok fra Lidl det, som hedder ”blød friskost”, hvilket godt kunne være grunden til, hvorfor mit fyld blev meget flydende og så det, at jeg faktisk brugte 1.5 dl. mælk. 
Desuden vil jeg også finde mig en dyb ”pie” form i stedet for det tærtefad, som jeg brugte, så det ikke flader så meget ud. I kan jo prøve, at se billedet nedenfor, hvordan pien oprindelig skulle se ud. Man kan lige ane pie formen bagved.


Og så en sidste ting. Næste gang vil jeg helt klart lige bage bunden de 7 min. Det vil helt sikkert give det ekstra.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar