Select language

onsdag den 1. februar 2012

Rød fløjskage

Opskrift:
  • 520 g. mel
  • 1½ tsk. salt
  • 1½ tsk. bagepulver
  • 1½ tsk. natron
  • 3 spsk. kakaopulver
  • 3 æg
  • 3 tsk. hvid eddike
  • 3 tsk. vanilje essens
  • 4 dl. kærnemælk
  • 4 dl. olie (raps, solsikke el. lign.)
  • 700 g. sukker
  • Rød frugtfarve (så meget som der behøves, indtil man får en flot rød farve)
Fremgangsmåde:

Sæt ovnen på 175 grader.

Si mel, salt, bagepulver, natron og kakaopulver i en skål og rør så alt er blandet. Sæt skålen til side. Rør dernæst æg, eddike, vanilje essens og kærnemælk kort sammen i en anden skål og stil til side.

I en røremaskine eller med elpisker rør nu olien på medium hastighed sammen med sukkeret, som tilføjes lidt ad gangen indtil alt er væk. Der røres i ca.1 minut. Dernæst tilføj den røde farve.

Rør skiftevis de tørre og våde ingredienser sammen med olien, indtil alt er rørt sammen og der ikke er klumper tilbage.

Se der, hvor flot en farve dejen får.

Jeg har kun prøvet at lave cupcakes ud af denne opskrift, så jeg ved ikke hvor meget kage det giver, hvis man hellere vil lave bunde. Vil dog tro, at man kan bruge 2 x 25-30 cm forme, da det er en ret stor portion. Jeg fik bagt ca. 30 cupcakes af alm. størrelse og 12 små. Put endelig ikke for meget dej i formene, da dejen hæver ret så meget.

Bages i alm. ovn i ca. 20-30 min. Hold øje med dem.

 
 
Én portion rakte også til 2 gode firkantede bunde til en kage, jeg var ved at lave. Målene var 22,5 x 22,7 x 5 cm. Den skulle bages i ca. 50 min. ved 180-190 g.
 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar