Select language

tirsdag den 1. maj 2012

Marias konfirmationskage.2012

Foråret står som regel i bryllups og konfirmationens tegn. Der har dog ikke været udsigt til nogle bryllupper lige i dette forår, men det blev dog til hele to konfirmationer……og på samme dag. Da jeg kender begge pigerne, havde jeg flere måneder i forvejen frejdigt sagt, at jeg da nok skulle klare at lave dem begge en kage, der markerede den store dag.

Lad mig bare sige, at der ikke lige blev til helt så meget søvn eller hvil i de to dage, kage”opbygningen” stod på…., men at det ellers er en yderst effektiv måde at tabe sig ét kilo eller to på, da der ligesom ikke rigtig blev tid til at få noget at spise. Mener at jeg fandt et æble på et tidspunkt og at det ligesom var det…... i hvert fald én af dagene ;-). 

Jeg var selv inviteret til én af festerne og skulle derfor gerne stå i Haderslev Domkirke kl. 10.00 den 28. april, hvor jeg havde æren af, at sidde helt fremme i kirken sammen med familien for at se min barndomsveninde Mettes datter Maria blive konfirmeret. 

Alle konfirmanderne så rigtig søde ud og man kunne nok ikke undgå lidt at tænke på sin egen konfirmation for æhhm....lang tid siden ;-). Maria så rigtig yndig ud i sin hvide kjole og man kunne se, at hun både var glad og spændt over alt det der foregik. 

Maria er meget interesseret i heste og hun er da også en rigtig god rytterske og har vundet flere præmier ved stævner på sin dejlige hest Fin. Kagen skulle derfor have et hestetema.

I samråd med familien fra Haderslev, blev det besluttet, at jeg fik tilsendt et billede af Maria til hest, hvorefter jeg printede det ud på spiseligt sukkerpapir. Dette sukkerprint skulle lægges på kagen, der skulle formes som en mark med hegn omkring sig og påført diverse hesteting og blomster m.v.

Kagen blev bygget op med bundene af en rigtig god chokoladekage (Opskrift: chokolade mud cake). Fyld nr. 1 var chokolademousse og fyld nr. 2 var marabou daim ganache. Dernæst blev den smurt op med en almindelig buttercream frosting, der dog også indehold lidt flødeost og hvid chokolade og til sidst blev det hele dækket med fondant og pynt.

Udover kagen, lavede jeg 8 cupcakes, som passede til temaet. 

Her ses Maria ved siden af kagen.


Kagen lidt tættere på....
Alt på den er selvfølgeligt spiseligt, undtagen nogle ganske få ting.

Kagen set fra oven...



.... og fra forsiden.


Prøvede at få hestehovedet lavet af fondant til at ligne Marias hest Fin.


Der er sådant set to cupcakes af hver, men jeg havde dog sat to forskellige sukkerbillede ind i præmierne. Det ene billeder viser Maria til hest og det andet viser kun hendes hest. 
 


   
  TILLYKKE MARIA MED KONFIRMATIONEN!

4 kommentarer:

  1. Hej Charlotte
    Jeg har Googlet en del og syntes dine kreationer er meget smukke! Jeg er vild med din hestekage! Min niece skal holde fest og jeg tænkte at lige præcis den kage ville være perfekt til hende, da hun er meget interesseret i heste og ridning. Jeg vil høre om der er nogen mulighed for, om du kunne lave sådan en fin kage til hende. Datoen for festen er søndag d. 27. April?
    Kan se du hører til i København, hvilket er helt fantastisk for mig.

    Håber jeg hører fra dig snarest, da det er ved at være tæt på og jeg vil SÅ FRYGTELIGT GERNE give min niece denne overraskelse.
    Med venlig hilsen
    Elizabeth ��

    SvarSlet
  2. Hej Elizabeth

    Ej, undskyld jeg skriver så sent. Har først lige set dit indlæg. Men tak for din søde ros, det er jeg søreme glad for at høre.

    Jeg kan godt forstå, at du gerne vil overraske din niece med en fin kage, men jeg har desværre ikke mulighed for at lave den. Dog synes jeg du skulle prøve at kigge ind i det forum på Facebook, som hedder "Ny - kvinde elsk din kage" og spørg om der ikke er én derinde, som kunne nå at lave en kage til din niece. Håber meget det lykkes for dig.

    Vh. Kagetrolden

    SvarSlet